7th Rallylegend 2009 v San Marinu

Již posedmé se sešly nádherné historické vozy druhý říjnový víkend v San Marinu, aby se předvedly tisícům fanouškům a opět ukázaly svou krásu a sílu. Jedinečná možnost shlédnout tyto vozy v akci na rychlostních zkouškách i pro ty, kteří je například vzhledem ke svému věku nemohli v době jejich největší slávy vidět. V centru soutěže, které se nacházelo v prostorách a okolí olympijského stadionu bylo již ve čtvrtek možné shlédnout technické přejímky. V pátečním dopoledni pokračovaly přejímky a v odpoledních hodinách se všechny vozy seřadily na běžecké dráze stadionu. Již zde to byla úchvatná podívaná, protože naleštěné skvosty seřazené v takovém množství se jinde vidět nedají. Stačí jmenovat jen některé z nich, aby všem naskočila husí kůže po těle. Slavné vozy jako Lancia Stratos nebo Lancia 037 Rally či Lancia Delta S4 a Lancia Delta HF Integrale posbíraly na kolbištích světových soutěží spousty vavřínů. Představily se také legendární britské vozy MG Metro 6R4 nebo Ford Escort RS, německé Porsche 911, BMW M3, Opel Ascona 400 nebo Audi Quattro S1 a …, myslím, že nemusím dále jmenovat, stačí se začíst do startovní listiny, kde je další spousta zajímavých automobilů.

Andrea Aghini / Lorenzo Granai - Lancia Delta HF Integrale ... (foto: D.Benych) Toto nádherné MG Metro 6R4 bohužel poničil požár v motorovém prostoru. (foto: D.Benych) Na trati Rallylegend se tradičně prohánějí vozy 'zakázané' skupiny B, zde Lancia Delta S4. (foto: D.Benych)

Ale nejsou to jen soutěžní automobily, které dávají vzpomenout na doby dávno minulé nebo naopak na historii téměř nedávnou. Za volanty historických skvostů usedají slavní jezdci jako Sandro Munari (mistr světa v rally z roku 1977, trojnásobný vítěz slavné Rallye Monte Carlo), Miki Biasion (dvojnásobný mistr světa v rally z let 1988 a 1989, vítěz sedmnácti světových soutěží), Andrea Aghini (vítěz Rallye Sanremo v roce 1992), Juha Kankkunen (čtyřnásobný mistr světa v rally v letech 1986, 1987, 1991 a 1993) či Alex Fiorio. Novinkou letošního ročníku byla účast vozů kategorie WRC vyrobených do roku 1999. Zde se objevily vozy Peugeot 206 WRC, Subaru Impreza WRC nebo Toyota Corolla WRC, tedy auta, které je možné stále ještě spatřit v některých národních šampionátech. Za volanty těchto vozů usedli Marcus Grönholm (dvojnásobný mistr světa v automobilových soutěžích v letech 2000 a 2002), Piero Liatti (vítěz Rallye Monte Carlo 1997), Fabrizio Tabaton nebo Aaron Burkart (pravidelný účastník JWRC).

Stejně jako loni měla na letošní Rallylegend své zastoupení i Česká republika. Se Škodou 130 RS týmu ČK motorsport startovala posádka Jiří Trojan a Karel Mach, s Morris Mini Cooperem S se opět představil Richard Vojík s Alenou Vojíkovou.

Nádherné Audi Quattro S1 bohužel dlouho nejelo ... (foto: D.Benych) Marcus Grönholm a Timo Jaakkola startovali s Peugeotem 206 WRC. (foto: D.Benych) Juha Kankkunen / Juha Repo - Toyota Celica ST185. (foto: D.Benych)

Pořadatelé připravili celkem jedenáct rychlostních zkoušek v celkové délce padesáti kilometrů. Slavnostní start proběhl v pátek v 19.30 hodin a hned poté se posádky vydaly vstříc prvním rychlostním zkouškám. Zvláštností této soutěže, která se celá jede na území San Marina je fakt, že zde mohou na čas závodit i „zakázané“ speciály skupiny B, což jinde v Evropě bohužel nejde. V době startu již panovalo nestálé ale teplé počasí a všichni vyhlíželi, kdy přijde slibovaný déšť. Déšť opravdu přišel v průběhu třetí a čtvrté rychlostní zkoušky. Nad San Marinem zuřila velká bouřka a během několika minut tekly po tratích potoky vody. V takovém počasí snad ani nešlo závodit a tisíce zmoklých fanoušků se již těšilo na sobotní etapu.

Na sobotní etapu bylo připraveno celkem sedm měřených úseků a bylo možné sledovat závodní vozy za denního světla. Počasí sice nebylo úplně ideální, chybělo trochu sluníčka, ale naštěstí už se nespustil žádný liják s pořádným deštěm. Tratě lemovaly tisíce fanoušků a atmosféra, která zde panovala byla opravdu fantastická. S trochou nadsázky si člověk mohl připadat někde na soutěži Mistrovství světa v době před dvaceti, pětadvaceti lety. A jak to nakonec celé dopadlo? I když o výsledek tak úplně nešlo, tak nejrychlejší byla posádka Peugeotu 206 WRC ve složení Marcus Grönholm a Timo Jaakkola, která také zároveň vyhrála trofej v hodnocení vozů kategorie WRC. Druhé místo v této trofeji obsadil Piero Liatti se Subaru Impreza WRC a na třetím místě se umístil Fabrizio Tabaton s Toyotou Corolla WRC. Nejrychlejší posádkou v klasifikaci 7th Rallylegend 2009 se stala finská dvojice ve složení Juha Kankkunen a Juha Repo, kteří jeli v nádherném voze Toyota Celica ST 185. Na druhém místě dojela italská posádka Andrea Aghini a Lorenzo Granai na legendární Lancii Delta HF Integrale. Bronzovou příčku obsadila posádka z domácího San Marina ve složení Marcello Colombini a Andrea Canini rovněž na voze Lancia Delta HF Integrale. Na cílové rampě panovala opět nezaměnitelná atmosféra, protože skoro každá posádka dělala před nájezdem na cílovou rampu „kolečka“ a přiváděla přihlížející davy fanoušků k šílenství. 7th Rallylegend 2009 si prostě fanoušek těchto historických skvostů musel užít od začátku do konce. Otázkou nyní je, co si pořadatelé připraví jako novinku na příští rok, protože dosavadních sedm ročníků mělo stále vzrůstající tendenci a popularitu. Takže příští rok v San Marinu na dalším ročníku Rallylegend nashledanou!

Michael Stock / Matthias Stock - Porsche 911 SC (foto: D.Benych) Giuseppe Volta za volantem jedné ze svých Lancii, zde Lancia 037 Rally. (foto: D.Benych) Nádherný hrad nad San Marinem. (foto: D.Benych)

Kompletní fotogalerii ze 7th Rallylegend 2009 naleznete na stránkách AMK Rallye Český Krumlov.

Dalibor Benych

[Zpět]